Sygnalizator S-1 to jedno z podstawowych urządzeń stosowanych na skrzyżowaniach, mające na celu kierowanie ruchem drogowym. Sygnalizator ogólny z sygnałami świetlnymi zielonym, żółtym i czerwonym, jego zadaniem jest zarządzanie przepływem pojazdów i pieszych, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz uporządkowany ruch. S-1 jest umieszczony w strategicznych miejscach na skrzyżowaniach, gdzie nadawane sygnały te oznaczają, kiedy można wjechać na skrzyżowanie, a kiedy należy się zatrzymać.
Jakie sygnały świetlne nadawane są przez sygnalizator S-1?
Sygnalizator S-1 nadawać może trzy podstawowe sygnały świetlne: zielony, żółty i czerwony. Sygnał zielony oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator, sygnał żółty ostrzega o nadchodzącej zmianie i zaleca przygotowanie się do zatrzymania, natomiast sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 są kluczowe dla bezpiecznego przepływu ruchu na skrzyżowaniach. Ponadto, sygnalizator S-1 może również nadawać sygnał czerwony i żółty jednocześnie, co wskazuje na zbliżającą się zmianę na zielony.
Czy sygnalizator S-1 zezwala na wjazd za sygnalizator?
Sygnalizator S-1 zezwala na wjazd za sygnalizator tylko wtedy, gdy nadawany jest sygnał zielony. Jeżeli nadawany jest sygnał żółty, kierujący powinni przygotować się do zatrzymania, chyba że pojezdz znajdują się tak blisko sygnalizatora, że gwałtowne hamowanie mogłoby spowodować zagrożenie. Sygnał czerwony jednoznacznie oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Trzeba także pamiętać, że jeżeli w chwili zapalenia się sygnału czerwonego pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że gwałtowne hamowanie byłoby niebezpieczne, kierujący może przekroczyć linię sygnalizatora, ale musi jak najszybciej opuścić skrzyżowanie.
W czym sygnalizator S-1 różni się od sygnalizatora S-3?
Sygnalizator S-1 to sygnalizator ogólny z sygnałami świetlnymi zielonym, żółtym i czerwonym, używany przede wszystkim na skrzyżowaniach do kierowania ruchem drogowym. Sygnalizator S-3 natomiast oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator, ale jest to bardziej specyficzne urządzenie w postaci sygnałów świetlnych nadawanych przez sygnalizator kierunkowy. Sygnalizator S-3 może mieć sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki, zezwalający na skręcanie w kierunku wskazanym strzałką. W przeciwieństwie do sygnalizatora S-1, sygnalizator S-3 jest stosowany także na drogach o ruchu okrężnym oznaczonym znakami C-12, co pozwala na bardziej dokładne kierowanie ruchem w specyficznych sytuacjach drogowych.
Jakie są zasady korzystania z sygnałów świetlnych nadawanych przez sygnalizator S-1?
Zasady korzystania z sygnałów świetlnych nadawanych przez sygnalizator S-1 są ściśle określone. Przy sygnale zielonym kierujący może wjechać za sygnalizator i kontynuować jazdę. Sygnał żółty ostrzega o zbliżającej się zmianie na sygnał czerwony, więc kierujący powinien przygotować się do zatrzymania, chyba że opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom byłoby utrudnione. Sygnał czerwony wyraźnie oznacza konieczność zatrzymania się przed sygnalizatorem. W przypadku nadawania sygnału czerwonego i żółtego jednocześnie, należy być gotowym do jazdy, ponieważ za moment zapali się sygnał zielony. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
Kiedy sygnalizator S-1 oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator?
Sygnalizator S-1 oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator w momencie, gdy nadawany jest sygnał czerwony. Oznacza to, że pojazdy muszą zatrzymać się przed sygnalizatorem bez względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu. Sygnał czerwony jest jednoznacznym sygnałem do zatrzymania się, a wjazd w tym momencie może spowodować utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. W momencie zapalenia się sygnału żółtego, kierujący musi przygotować się do zatrzymania, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że gwałtowne hamowanie mogłoby stworzyć zagrożenie. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia płynnego i bezpiecznego ruchu na skrzyżowaniach.