Wraz z nadejściem wakacji wiele osób planuje zagraniczne wojaże. Coraz więcej urlopowiczów decyduje się na wyjazd na urlop własnym samochodem, ponieważ jest to rozwiązanie, która zapewnia dużą swobodę i mobilność. Co jednak w sytuacji, kiedy auto zostało wcześnie poddane modyfikacji w postaci oklejenia szyb? Czy takie działanie za granicą nie narazi kierowcy na mandat? Przedstawiamy wakacyjny przewodnik, w którym przybliżymy przepisy dotyczące przyciemniania szyb w krajach Unii Europejskiej.
Dlaczego warto przyciemnić szyby w samochodzie przed wakacjami?
Przyciemnianie szyb przez niektórych kierowców traktowane jest jako element tuningu samochodowego. W praktyce jednak coraz więcej osób decyduje się na modyfikację tego typu z innych powodów. Przede wszystkim przyciemnione szyby ograniczają dostęp światła słonecznego do wnętrza samochodu, co jest szczególnie istotne, jeśli planujemy urlop w gorących zakątkach Europy. Długotrwała podróż będzie znacznie mniej męcząca, jeśli w samochodzie będzie chłodniej. Wiele godzin za kierownicą w pojeździe, który ma oklejone szyby to mniejsze zmęczenie oczu i większe bezpieczeństwo dla skóry. Ponadto dzięki takiemu działaniu jazda będzie bardziej ekonomiczna, ponieważ wnętrze będzie chłodniejsze, co pozwoli zaoszczędzić paliwo w związku ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na działanie klimatyzacji. Oklejone szyby to duża korzyść również nocą, ponieważ ograniczają one odbłyski światła, które mogłyby oślepić kierowcę. Wszystko to sprawia, że wyjazd na wakacje w odległe miejsca będzie bardziej komfortowy.
Co mówią przepisy na temat oklejania szyb w samochodzie?
Kwestia przyciemniania szyb zarówno w Polsce, jak i w Europie jest podobna. W większości krajów możliwa jest taka modyfikacja, jednak pod warunkiem, że szyby mają przepuszczalność światła nie mniejszą niż 70%. Unie Europejska wprowadziła szereg regulacji, które odnoszą się do tej kwestii. Jako że samochód powinien zapewniać kierowcy dobrą widoczność, szyba przednia oraz szyby przednie boczne nie mogą być zaciemnione o więcej niż 30 %. Przepisy nie są aż tak restrykcyjne w odniesieniu do tylnych szyb bocznych oraz szyby tylnej, jednak w dalszym ciągu muszą one zapewniać odpowiednią widoczność.
Bardzo ważną kwestią jest homologacja europejska (E), której muszą podlegać folie przeznaczone do przyciemniania szyb. Wszystkie z nich muszą posiadać odpowiednie oznaczenia homologacyjne i certyfikaty, które potwierdzają ich zgodność z normami bezpieczeństwa i technicznymi regulacjami Unii Europejskiej. Z tego powodu oklejenie najlepiej powierzyć profesjonalnej firmie, ponieważ będzie to gwarancja, że użyje ona odpowiednich produktów.
Podsumowując, podróż po krajach europejskich samochodem z oklejonymi szybami jest jak najbardziej możliwa. Należy pamiętać jedynie o tym, że folia musi posiadać odpowiednie certyfikaty i nie może zaciemniać wnętrza o więcej niż 30 %. Dzięki temu nie narazimy się na mandat.
Zapraszamy po więcej informacji: przyciemnianie szyb Warszawa.